• Busk Haney posted an update 2 years ago

    از طرفی اگر به خودمان فرصت تجربه‌های متفاوت را ندهیم ممکن است هیچ‌وقت به یک‌سری گزینه‌های خوب نرسیم یا علاقه و استعدادهای واقعی‌مان را کشف نکنیم. پس یک رویکرد بینابینی لازم است که تا حد ممکن بتوانیم با گذاشتن هزینه و زمان کمتر، تجربه‌های بیشتر و مؤثرتری داشته باشیم. در ادامهٔ این مقاله، به‌طور کامل این رویکرد را توضیح داده‌ایم.

    هر مثالی از جهاتی یک مفهوم را بهتر توضیح می‌دهد اما از جهاتی هم ممکن است بی‌ربط باشد. شغل و کفش از جهات بسیاری شبیه به هم هستند برای همین ما از این مثال استفاده می‌کنیم. وقتی که کفشی را امتحان کنید می‌فهمید چیزی که حدس می‌زدید با چیزی که تجربه می‌کنید، متفاوت است.

    مهمترین مسئله این است که خود شما باید خصوصیات شخصیتی، نقاط قوت و ضعف، علایق و سایر عوامل مهم را بشناسید. اطلاعاتی را در مورد آنها پیدا کنید و گزینه های موجود در آن زمینه را کشف کنید. اگر نسبت به نقاشی احساس شور و اشتیاق دارید پس حرفه ای را در هنرهای تجسمی دنبال کنید. ببینید کدام کار است که بهتر از دیگران انجام می‌دهید و در آن مهارت ویژه ای دارید؟ به احتمال زیاد استعداد شما در همان کارها نهفته است. همین گونه از خودتان این سوالات را بپرسید تا با کندوکاو در دوران کودکی، کشف کنید که درون شما چه استعدادی نهفته است. چرا که در آن زمان است که شما بیشترین وقت را صرف انجام کاری می‌کردید که از آن لذت می‌بردید.

    همیشه بر خلاف جریان شنا کردن و مخالف نظر دیگران عمل کردن از بزرگترین سرعتگیرها در مقابل تصمیمات بزرگ زندگی هستش. یکی میره سراغ تست شخصیت شناسی فلان , یکی میره سراغ تست mbti یا همون فلان , یکی میره سراغ تست گالوپ , یکی میره سرغ تست هالند , یکی میره سراغ تست اوکانر (O’Connor Test) و کلی تست و آزمون دیگه که خوب هستن ولی واقعا عملی و کافی نیستند. دنیای بیرون می تونه از خونمون شروع بشه به محله و شهر و کشور و دنیا ختم بشه . این دنیا عملا فرصت های هستش که تو گوشه گوشه هر کدوم از این جاها تو یه بازار خاص منتظر ماست. نمی خوام دید عمومی رو در مورد کارمندی خراب تر از اینی که هست کنم. کارمندی اصلا هم بد نیست اگه با شناخت و از روی استراتژی انتخاب بشه.

    این امر می ‌تواند به بهبود روابط میان فردی و افزایش موفقیت در انجام کارهای روزمره، تحصیل و زندگی منجر شده و فرد را به موفقیت سوق دهد. استعداد ایده‌پردازی، تجسم فضایی، استقرا، استعداد سریع خواندن، استدلال و تحلیل، کار با اعداد، استعداد سیلوگرام، حافظه‌ی طراحی، تفکیک و تشخیص رنگ‌ها، استعداد کار با انگشتان و نگاه به جلو، استعداد موسیقی و تشخیص صدا از فاکتورهای شخصیت‌شناسی به سبک اوکانر است. در سال‌های اخیر، اجرای این گونه نمایش‌ها، تبدیل به سبک سریال‌های واقع‌نما شده‌است.

    با وجود در دسترس بودن تعداد زیادی از آنها در اینترنت می توانید با پاسخ دادن به مجموعه ای از سؤالات در یک بازه زمانی مشخص، مهارت ها و نقاط قوت خود را به راحتی ترسیم کنید. این آزمون ها نقاط قوت و ضعف را ارزیابی می کنند و سپس بر اساس مجموعه مهارت های فرد شغل مناسب را پیشنهاد می کنند. متأسفانه، تحقیقات نشان می دهد که افراد معمولاً در انتخاب مسیر شغلی مناسب، خوب عمل نمی کنند و در نهایت باعث خراب شدن زندگی حرفه ای و شخصی آنها می شود. بنابراین مهم است که شغلی را انتخاب کنید که مناسب شما باشد.

    دکتر هالند معتقد بود شغل هر شخص رابطه‌ی مستقیمی با تمایلات فردی و شخصیت او دارد. تست و آزمونی که هالند آن را بنا نهاد، افراد را به دسته‌های مختلفی ازنظر گرایش به مشاغل و محیط‌های کاری تقسیم می‌کند. افراد دارای شخصیت، مهارت، نیازها، علایق و خواسته‌های متفاوتی با هم هستند و این تفاوت‌ها باعث می‌شود هر انسانی به سمت‌وسوی علایق و خواسته‌های خاص خود کشیده شود. متخصصان و شخصیت‌شناسان در زمینه‌ی شغلی و تحصیلی به این نتیجه رسیده‌اند که بعضی از افراد در انجام دادن بعضی کارها نسبت به بقیه بهتر و کارآمدتر عمل می‌کنند. یک نکته ی دیگه در رابطه با سیستم آموزش و پرورش کشور، ما در این سیستم با استعداد و هوش های کودک خودمان کاری نداریم، در مدارس بیشتر با حافظه کوتاه مدت و بلد مدت کودکان درگیر هستیم.

    قطعاً حرکت به سمت استعداد و فعالیت در همان مسیر، سرعت رشد در کسب و کار و یا هر چیز دیگری را چندین برابر می‌کند و این برای بزرگسالان از اهمیت بالایی برخوردار است. با استفاده از استعداد یابی تحصیلی حتی مشخص می شود که چرا کودک در برخی از دروس دارای نقاط ضعف بوده یا اینکه در برخی از زمینه ها کاملا توانمند عمل کرده است. با استفاده از شناخت نقاط ضعف و قدرت مشاور به محصل کمک می کند تا او نقاط قوت خود را بیشتر کند و نقاط ضعف خود را بر طرف نمایید. نقاط ضعف در کودک لزوما نشان از ناتوانی کودک شما در آن زمینه نیست اما وجود مشاور میتواند کاملا در این زمینه موثر عمل کند . بسیاری از ویژگی‌های رفتاری ما نظیر کنترل خشم، شادمانی، خوش‌بینی، حل مسئله، انعطاف‌پذیری و… با تفسیر تست هوش هیجانی می‌توان به نقاط قوت و ضعف مؤلفه‌های موجود در این تست پی برد و راهکارهایی برای قوت بخشیدن به نکات مثبت و کنترل نکات منفی موجود ارائه کرد.

    براس رفع ابهامات درباره استعدادیابی کودکان این قسمت را با پرسش زیر شروع می کنیم. قطعا استعدادیابی با یک پرسش نامه و فرآیند های چند ساعته و جست و گریخته روزانه قابل شناسایی نیست. ممکن است من با یک استعداد خاص بدنیا بیام اما متاسفانه در شرایط و محیطی قرار نگیرم که این استعداد رو پیدا کنم و شکوفا کنم و به اون بپردازم دقیقا ممکن در محیطی قرار بگیرم که بدنیا اومدم اصلاً نابود بشه و در ضمیر ناخودآگاه من مدفون بشه و اصلاً بیرون نیاد. پاسخ به این پرسش بله است، با توجه به این پرسش می توان به پرسش بعدی نیز پاسخ مثبت داد. استعداد ذاتی هست پس از بدو تولد استعداد در کودکان نهفته است و کار استعدادیابی می تواند درباره کودکان انجام شود.

    بعد اون تا 40 سالگی, به طور متوسط 36 درصد کارهای که انتخاب می کنیم کمتر از یک سال عمر می کنند. به طور میانگین افراد در طول زندگیشون چیزی بین 10 تا 15 بار شغلشون رو عوض می کنند . مسلما اطلاع از این داده ها و اطلاعات تاثیر زیادی در درک اهمیت انتخاب شغل و رسیدن به شغل طلایی ما داره.

    هزار و یک نیاز پرتال مرجع اداری،مالی،فروشگاهی،نیازمندی،تبلیغات، اصناف و مشاغل کل کشور می باشد. اگر در نوشتن الگوهای بالا دچار تردید شدید یا در یکی از موارد به مشکل خوردید می توانید از دوستان خود کمک بخواهید. بیشتر اوقات دیگران چیزهایی را در ما می‌بینند که شاید خودمان لحظه ای هم به آن ها فکر یا توجه نکرده باشیم.

    تست مربوط به نظریه هوش گاردنر نیز سعی در آشکار کردن توانمندی و استعداد های ما در هرکدام از این بخش‌ها را دارد که با انجام این تست و پاسخ به سوالات آزمون آن به مهارت و توانمندی‌ها و شغل‌های مرتبط با این توانمندی‌ها خواهیم رسید. این موضوع به‌خصوص برای جوانان که آماده‌ی ورود به دانشگاه هستند از اهمیت بالایی برخوردار است تا بتوانند رشته تحصیلی مناسب با شخصیت خود را انتخاب کنند. این تست یکی از محبوب‌ترین و معروف‌ترین تست‌های شخصیت‌شناسی افراد برای انتخاب شغل و رشته‌ی تحصیلی است که امروزه در دنیا و حتی ایران برای تشخیص تمایلات فردی به شغل‌ها از آن استفاده می‌شود. استعدادیابی شغلی دنیا بسیاری از مراکز علمی و مدارس از این نظریه برای تدریس و تربیت دانش‌آموزان خود استفاده می‌کنند و اثرات مثبت آن غیرقابل‌انکار است.