• Garrison Craft posted an update 2 years, 1 month ago

    ممکن است شما هم از آن دسته والدینی باشید که دغدغه استعدادیابی و پرورش استعداد کودکان‌تان را دارید. بهتر است بدانید که همه افراد بعد از طی کردن دوره کودکی، به دنبال شناسایی استعدادها و توانمندی‌های خودشان می روند. بهتر است والدین با در نظر گرفتن آن‌ها در طی چندین سال، به فرزند خود در این بحران کمک کنند. تست‌های مختلفی از جمله هالند، اوکانر و کلیفتون در شناسایی استعدادها به شما کمک می کنند.

    استعدادیابی کودکان کشف استعداد در زمینه های شغلی یا تحصیلی می توانید از متخصصین مرکز ذهن آرا کمک بگیرید. یکی از بدترین حس‌هایی که هر فرد ممکن است در طول زندگی تجربه کند، حس سردرگمی است. در این دست موقعیت‌ها یا فرد تمام تلاشش را می‌کند تا از سردرگمی نجات پیدا ‌کند یا ناامید می‌شود و از همه‌چیز دست می‌کشد. انجام دادن کاری که در آن استعداد دارید برای شما بسیار آسان است.

    این آزمون که یکی از آزمون‌‏های بسیار سودمند پیش از استخدام به شمار می‌آید، به تست رغبت شغلی هالند نیز معروف است. در دهه هفتاد میلادی، جان ال هالند روانشناس مطرح آمریکایی این آزمون را ابداع کرده و براساس آن، افراد را به 6 دسته شغلی تقسیم نمود. برنامه ریزی دقیق و قدردانی به موقع توسط والدین و مربی از وضعیتی که کودک با آن مواجه است می تواند به مرور زمان از بروز انتظارات غیرواقعی از مهارت های جسمانی و شناختی جلوگیری نماید . ▪ کاربرد تمرینات علمی را میسر می سازد و بدین طریق متخصصان و کارشناسان علوم ورزشی با انگیزه بیشتری کار خود را ادامه خواهند داد .

    خاطر نشان بکنم، خانم بیتا صدیقیان گرامی نیز مدیریت مجموعه فرزندان برتر ما را در تهیه این مطلب کمک کرده اند. فشار والدین و ارزیابی مداوم گروه همسال ، فشار زیادی به کودک تحمیل می کند و در نتیجه به یک جز» رقابتی غیرضروری منجر می شود که دوباره کودک را از ورزش مورد نظر دور می کند . وقتی کودک به این خاطر در ورزش شرکت می کند که والدینش را راضی سازد ، لذا فشار رقابتی بالایی ایجاد می کند . تحقیقات چند محقق نشان داده کودکانی که در برنامه های ورزشی با هدف کسب رضایت والدین خود شرکت می کنند ، کمتر از تجربیات ورزشی احساس رضایت دارند و زودتر ورزش را ترک می کنند . لذا والدین و مربیان باید بدانند کودکان به طور کامل پیچیدگی های روابط سببی (علی و معلولی) را نمی فهمند و در نتیجه ممکن است ارزیابی نادرستی از قابلیت مهارت های جسمانی بر اساس میزان موفقیت یا شکست در ورزش داشته باشند .

    در نهایت اینکه هر فرد در جای درست خود قرار بگیرد از آسیب ها و مشکلات بعدی جلوگیری می کند، آدم ها بیشتر وقتشان را صرف شغل یا رشته تحصیلیشان می کنند، پس بهتر است با آگاهی از نیازهای جامعه و شناخت خود، انتخاب خود را انجام دهند. تست های استعدادیابی موجود در جعبه ابزار ذهنی در زمینه شناختن خودتان و استعدادهایتان کمک کننده هستند. در بسیاری از کشورهای دنیا برای کمک به انتخاب درست رشته تحصیلی و شغل دانشجویان و دانش آموزان از پرسشنامه استرانگ که پرکاربردترین و پراستفاده ترین پرسشنامه رغبت سنج است، استفاده می شود.

    آن‎‌‌ها نسبت به سایر تیپ‌‎ها ازتوانایی بدنی و مهارت‏‌های مکانیکی بالاتری برخوردارند. از این رو، برای حل مسائل زندگی به دنبال راه حل‏‌های عملی (با استفاده از بدن) هستند. در واقع شما با انجام این آزمون، علاوه بر آشنایی با تیپ شخصیتی خود، به این موضوع بسیار مهم پی می‎برید که در چه مشاغل و چه نوع محیط‌‌‌‌‎های کاری عملکرد بهتری داشته و در نتیجه، احساس رضایت بیشتری از شغل یا رشته تحصیلی خود خواهید داشت. اگر قصد انتخاب رشته و یا انتخاب شغل را دارید، این آزمون تا حد زیادی به شما کمک می‎‌‌کند. از آنجایی که تست هالند برای طیف گسترده‌‎ای از افراد در سنین مختلف، قابل اجرا می‎‌‌‌باشد، دارای سهم بسزایی در موفقیت‏‌های تحصیلی و شغلی افراد است.

    در این خصوص به نظر می رسد که کودک در سن 7 تا 8 سالگی بتواند در مسابقه شرکت نماید . مستعد بودن همیشه از طریق مشاهده مشخص نمی شود برای مستعد بودن در یک رشته ورزشی ، مجموعه ای از ویژگی ها و عوامل تاثیرگذارند . موضوع مهم تر این که باید علاوه بر عضلانی بودن ، تارهای عضلانی از نوع تند انقباض باشند.

    اولین مورد یعنی آمادگی انگیزشی رابطه بسیار نزدیکی با رفتار مقایسه اجتماعی کودکان دارد. از نقطه نظر ورزشی مقایسه اجتماعی زمانی حادث می شود که کودکان به دنبال کسب فرصت هایی باشند که عملکرد جسمانی و توانایی های آنان را با سایرین مقایسه می کند. تحقیقات نشان داده که بچه های کم سن و سال نمی توانند مسابقه دهند زیرا آنها یا قادر و یا علاقمند به مقایسه اجتماعی نیستند. لذا مهم است سنی که در آن کودک مقایسه اجتماعی را انجام می دهد تعیین شود.

    این مرحله برای نوجوانانی کاربرد دارد که تجربه تمرینات منسجم را داشته باشند . فنون مورد استفاده شده در مرحله دوم ، باید نحوه عمل پارامترهای بیومتریکی و عملکردی را مورد ارزیابی و سنجش قرار بدهد . در این مرحله استعدادیابی ، روانشناسان ورزشی نقش مهمی ایفا» می کنند. به پیشرفت و تکامل عملکردی (فیزیولوژیکی) اندام ها و دستگاه های بدن اطلاق می شود. هنگام انتخاب و طبقه بندی ورزشکاران لازم است که سن بیولوژیکی آنان نیز در نظر گرفته شود .

    در بیشتر ورزش‌هااین فرآیند، پیش از این که کودک قادر به تصمیم‌گیری و انتخاب رشته ورزشی باشد انجام می‌شود. هدف اصلی استعدایابی، شناسایی و انتخاب ورزشکارانی است که بیشترین توانایی را برای رشته خاص دارا باشند. تحقیقات نشان می‎دهد که افراد هنگامی بیشترین میزان بهره وری در شغل را نشان می‏دهند که آن شغل، در راستای استعدادهای ذاتی و علائق‌شان باشد. از این رو، امروزه تست هالند پیش از انتخاب رشته تحصیلی در دوران دبیرستان و دانشگاه امری ضروری است. زیرا، در صورتیکه از رشته تحصیلی خود لذت ببرید، درصد موفقیت شما در زمان اشتغال بسیار افزایش یافته و اینگونه از طی کردن مسیرهای شغلی اشتباه، جلوگیری خواهد شد. اخیرا محققین دپارتمان ژنتیک بالینی و مولکولی به دنبال کشف ژن هایی هستند که می تواند در پیش بینی توانایی طبیعی ورزش مفید باشد .