• Whitehead Estes posted an update 2 years ago

    در این مقاله تصمیم داریم شما را با انواع روش های استعدادیابی کودکان و معایب و مزایای آن آشنا کنیم. استعداد یابی یکی از مهم ترین کارهایی است که هر پدر و مادری باید در کشف آن برای فرزندانش قدم بر دارد. با استعدادیابی کودکان از توانایی‌هایِ درونی فرزند دل‌بندتان آگاهی پیدا می‌کنید.

    میزان خطا بالا چون کودکان در تصمیم گیری های خود ثبات ندارند و در لحظه امکان دارد نظرشان تغییر کند. اگر کودک شما در ورزش کردن مانند بازی با توپ یا انجام حرکات موزون و هماهنگ مانند ژیمناستیک و حرکات تعادلی و یا ابراز احساسات با حرکات بدن و تقلید حرکات دیگران خوب عمل می‌کند، نشان دهنده قوی بودن هوش حرکتی جسمی او می‌باشد. بلکه نوع استفاده ما از این نظریه مشخص می کند که اجرای این نظریه تأثیرات مثبت دارد یا خیر.

    البته استعداد یابی کودکان، کاری زمان بر است و در سنین پایین باید با حوصله و صبر انجام شود و با پر کردن یک پرسشنامه، نمی‌توان به نتیجه درستی دست یافت. بسیاری از مدارس و آموزشگاه ها و همینطور مهد کودک ها یا پیش دبستانی ها، طبق نظریه ی هوارد گاردنر فعالیت شان را شروع کرده اند، بسیاری در تعلیم و تربیت مورد پذیرش افراد در سیستم های آموزشی است. باتوجه به همه جانبه بودن و از سنین کودکی قابلیت اجرا بودن آن دست افراد در استعدادیابی ها را می دهد و پتانسیل فعالیت ها رو خیلی گسترده تر می کنه و آیتم هایی که میشه براش تعریف کرد و فضاها و مکانهایی که میشه برای استعداد یابی تعریف کرد؛ خیلی گسترده هست. بنابراین خیلی شبیه هستند اما تفاوت عمده نظریه هوارد گاردنر و جانسون اوکانر در استعدادیابی (شغلی) بزرگسالان و استعدادیابی در کودکان است.

    برخی از نوابغ موسیقی از ۴ سالگی شروع به تمرین کردند، اما همه‌ی افراد نه می‌خواهند و نه نیاز دارند تا در این سنِ کم به سراغ علایق‌شان بروند. در مدرسه این افراد بیشتر مورد توجه معلم و مدیر قرار می‌گیرند و نمرات بیشتری در دروس مدرسه کسب می کنند و بیشتر مورد تشویق قرار می‌گیرند. برای مثال شخصی می توانست هوش IQ (تستی که مبنای ریاضیات دارد) بالایی نداشته باشد اما نقاش، موسیقی دان، آشپز، حساب دار یا خیاط حرفه ای باشد.

    اگر نمره فرد مربوطه در این تست ها کم بود قطعا از نظر جامعه فردی کند ذهن یا بی استعداد به حساب می آمد در طی زمان با توسعه جوامع و ایجاد فرصت های برابر و توسعه صنایع و کسب و کارها، کم کم این شاخص های اندازه گیری جای خود را به شاخص های مهم تر و کامل تر دادند. برای مثال شما تصور کنید کودکی استعدادیابی شده است و استعداد او در هوش موسیقیایی بسیار عالی هست حال خانواده او تلاش می کنند او را به نسبت اطرافیان کودکی خاص جلوه دهند کودکی که از دیگر کودکان اطراف خود در خانواده و مدرسه برتر است. داخل گواهینامه کودک عمدتاً اول نقاط مثبت و هوشهای برتر کودک مشخص می شود که در طول یکسال حداقل یک تا دو نوع از هوش برتر کودک کاملاً مشخص می شود و همینطور نقاط ضعف کودک رو نیز بایستی برای خانواده ها مشخص بکنیم که اگر نیاز هست که روی نقاط ضعف کار بیشتری بشه خانواده ها در جریان باشند.

    کودکی که زیاد حرف می زند و از ابتدای صبح تا آخر شب صحبت می‌کند و خیلی دوست دارد همه را قانع کند و حاضر جواب است، دارای هوش زبانی و کلامی قوی می‌باشد و می‌تواند در کارهایی مانند سخنرانی، تدریس، معلمی، وکالت، خبرنگاری و روزنامه نگاری و… موفق باشد. قطعا وقتی زندگینامه افراد بزرگ را می خوانیم در قسمتی از زندگی آنها به این مسئله اشاره شده که او از کودکی به یک حیطه خاص علاقه نشان می‌داد که بعدها در همان زمینه یکی از صاحب سبک ترین و ماندگار ترین افراد شد. پس مسابقات استعدادیابی کودکان اگر تحت مسابقه ای چند روزه انجام می شود جای شک دارد. این قضیه شاید یکی دیگه از دلایل افرادی باشه که با بحث استعدادیابی به گونه ای مواجه میشن و روبروی اون قرار می گیرن و آن را نمی پذیرند. گاهی اوقات افراد عدم مسولیت پذیری و کم کاری خودشان رو به گردن جامعه، خانواده؛ دوستان و حوادث غیر مترقبه، و خیلی مولفه های دیگه می ندازیم.

    کودکانی که کارهای با دست و بدن را بسیار هوشندانه انجام می دهند یا نسبت به دیگران از موسیقی درک بالایی دارند. نماینده(مدیر عامل شعبه) موظف است از تاریخ بازگشایی به مدت 2 ماه جهت اخذ کد اقتصادی مرکز خود به اداره ثبت مربوط به شهرستان مراجعه و اقدام نماید . پس برای استعداد یابی کودکان، تست آی کیو تنها بخشی از توانایی کودک شما را نمایان می کند و در صورت پایین بودن آی کیوی کودک، به هیچ وجه نا امید نشوید و به جای سرکوفت زدن، به دنبال کشف استعداد های پنهان کودکانتان باشید. در این روش، خانواده به مدت ۶ ماه رفتار، افکار و احساسات فرزندانشان در شرایط مختلف با دقت بدون دخالت احساسات شخصی مورد بررسی قرار می دهند و یاد داشت میکنند.

    هوارد گاردنر پس از بیان هوش های ذکر شده، احساس کرد افرادی وجود دارند که در هیچ کدام از این دسته ها قرار نمی‌گیرند ولی علاقه زیادی به طبیعت و کار در آن دارند. این افراد علاقه زیادی به گیاه شناسی، جانورشناسی، عکاسی، پیاده روی در و چادر زدن در طبیعت و کوه نوردی دارند. تست استعدادیابی کودکان به صورت آنلاین بر اساس متدهای مختلفی وجود دارد که یکی از مهمترین آنها تست هوش گاردنر می باشد. یک نکته ی دیگه در رابطه با سیستم آموزش و پرورش کشور، ما در این سیستم با استعداد و هوش های کودک خودمان کاری نداریم، در مدارس بیشتر با حافظه کوتاه مدت و بلد مدت کودکان درگیر هستیم. حتی همون کودک سه ساله ای که وارد فضای آموزشی میشه، به راحتی انتخاب می کنه، که الان دلش می خواد با حیوونا بازی کنه، دلش می خواد بشینه کار سفالگری انجام بده، دلش می خواد بره نمایش خلاق ببینه و یا فعالیت دیگه ای رو انتخاب بکنه. اون خودش با تامل در محیط و با همسالانش محیط و فضای آموزیشیش رو انتخاب می کنه.

    با توجه به هوش ها و استعداد های هشت گانه ذکر شده که توسط هوارد گاردنر بیان شده، ما می‌توانیم به شناسایی هوش و استعداد فرزندان خود اقدام کنیم. البته باید توجه کنیم که این استعدادها تنها توسط یک پرسشنامه و در زمان کوتاه به صورت کامل و بی نقص نخواهد بود و باید همراه با صبر و حوصله و همراه با کار عملی و قرار گرفتن در محیط مناسب و انجام تست های عملی انجام پذیرد. یکی از تفاوتهای عمده جانسون اوکانر با هوارد گاردنر این هست که متاسفانه آقای اوکانر استعدادیابی را برای بزرگسالان در زمینه استعدایابی شغلی به کار بردند. درحالی که هوارد گاردنر از پیش دبستانی و مدرسه کار استعدایابی کودکان را شروع کرده است. در ادامه درباره دو فرد تاثیر گذار در استعدادیابی بر می خوریم، جانسون اوکانر استعدادیابی شغلی در بزرگسالان و هوارد گاردنر استعدادیابی کودکان را مطرح کردند. یک جامعه مدرن و ایده ال، اهمیت سنجش هوش را درک می کند و برنامه های غربال گری پیشرفته ای را طراحی می کند تا کودکان جامعه از همان ابتدا مورد آزمایش قرار بگیرند و با توجه به نمره آی کیو و میزان توانایی هایشان، در برنامه های مختلف آموزشی و پرورشی رشد کنند.

    وقتی در یک فرایند کارشناسی شده توانایی‌های ذاتی ما کشف می‌شود، اصطلاحاً به آن استعدادیابی می‌گویند. با توجه به ابزارهای مختلفی که امروزه برای استعداد یابی وجود دارد می توان با برنامه ریزی درست و دقت در انتخاب نوع آموزش به کودک ، او را در مسیر استعداد و توانایی ذاتی که دارد هدایت نماییم. آموزش در این دوره دارای بیشترین بازدهی می باشد و انجام راهکارهای درست آموزشی تاثیر بسیار بیشتری را نسبت به سایر ادوار زندگی انسان ها دارد. در این قسمت پیشنهاد می کنیم قبل از ادامه این مطلب دو مطلب دیگر در ارتباط با هوش های 8 گانه هوارد گاردنر و استعدادیابی مطالعه کنید.

    این برنامه رو در طول اوقات تحصیل و همینطور اوقات فراغت کودک برنامه ریزی بکنم که به بهترین شکل عملکرد داشته باشد. زیرا وقتی من فرزندم استعداد یابی میشه زبان من، جسم من، جان من حتی دارایی های نقدی من به هرز نمیره، آزمون و خطای کمتری انجام می دهم و با صرف انرژی کمتر و زمان کوتاهتر به نتیجه و دستاورد بیشتر و بسیار بسیار بالاتری خواهم رسید. کودک سه ساله که وارد مرکز استعداد یابی میشه حداقل یکسال برای تجربه کردن، آموختن و جنبه های مختلف محیط اطراف را دیدن، شنیدن و با حواس مختلف پنجگانه تجربه کردن در کنار مجموعه هست. با طراح پرسش هایی بدین منوال که کودک 3 ساله جهان بینی خاصی ندارد چطور ممکن است او بتواند درباره استعدادهای شخصی در خودآگاهش به شما اطلاعاتی ارائه دهد. قطعا استعدادیابی با یک پرسش نامه و فرآیند های چند ساعته و جست و گریخته روزانه قابل شناسایی نیست.

    استعداد یابی کمک می کنه به شکوفایی و بالفعل شدن هرچه بیشتر این استعدادها و تبدیل اونها به مهارت فوق العاده ای که احساس خشنودی و رضایت مندی و کار آمدی رو در فرد ایجاد می کند و در پی آن؛ و در ادامه پس از ایجاد این احساس خوشایند در فرد این احساس به جامعه نیز انتقال پیدا می کند. زمانی که در یک حوزه استعداد دارید پس از مدتی فعالیت به تدریج دست به خلاقیت می زنید و مرزهای دانش در آن زمینه را گسترش می دهید. خلاقیت باعث می شود شیوه های جدیدی و مدل های نوینی در آن کار ابداع کنید به تدریج حتی صاحب سبک شوید.

    استعدادیابی یک رویکرد وصل کننده است و نه فصل کننده به فرد بهش احساس خوشایند میدهد تا احساس عدم اعتماد به نفس و ناخوشایند از او دور شود. فرد استعدایابی شده وقتی فرد به سمتی حرکت می کنه که توانایی انجام دادن اون فعالیتها رو داره عزت نفس و یا اعتماد به نفسش و ارتباط با محیطش قطعا تقویت میشه. پس تا بدین جا با مثال هایی که بیان شد و مثال های فراوانی که در ذهن شما نیز وجود دارد متوجه شده اید که نابغه سازی از کودکان به زور کاری درست نیست و استعدادیابی تیغی دو لب برای کودک و خانواده اوست و بستگی به استفاده از آن دارد.