• Kronborg Fyhn posted an update 2 years ago

    تو این فکرن معمولی از این دنیا نرن و هزینه اش رو هم حاضرن با تلاش و زمان و انرژی گذاشتن پرداخت کنن. و تو انتهای عمر وقتی از بالا به زندگیشون نگاه می کنن این مسیری رو که طی کردن میبینن. میدونید چی میگم؟ من دنبال یه مقاله جامع و عملی بودم ولی نتونستم پیداش کنم. خلاصه این چکیده و خوشگل شده سوالات بود و بعد اون برای خودم هم سوال ایجاد شده که چرا همه انقدر سوال می کنن. اگر زمان بیشتری دارید می‌توانید گزینه‌ها را براساس فاکتورهایی که برایتان مهم است رتبه‌بندی کنید.

    بسیاری از ویژگی‌های رفتاری ما نظیر کنترل خشم، شادمانی، خوش‌بینی، حل مسئله، انعطاف‌پذیری و… تحت تأثیر EQ ما قرار دارد. تست شخصیتی mbti با استفاده از الگوی 16 تیپی شخصیت، ابتدا تیپ شخصیتی فرد را مشخص کرده و سپس مشاغل متناسب با شخصیت او را معرفی می‌کند. این آزمون از معروف‌ترین و پرکاربردترین آزمون‌های روانشناسی و شناخت شخصیت است.

    در این مرحله، به این فکر خواهید کرد که تمایل به قرار گیری در چه محیط کاری هستید، از کدام کار بیشتر لذت می برید، دوست دارید با چه افرادی کار کنید و موارد دیگر. این نظریه بیانگر این نکته است که همه‌ی افراد دارای این هوش‌ها هستند، فقط میزان و درصد هرکدام از آن‌ها از فردی به فرد دیگر متفاوت و متغیر است و همین امر باعث تفاوت توانمندی‌های هر شخص می‌شود. در دنیا بسیاری از مراکز علمی و مدارس از این نظریه برای تدریس و تربیت دانش ‌آموزان خود استفاده می‌کنند و اثرات مثبت آن غیر قابل ‌انکار است.

    به‌طور نسبی فرد باید هنگام انتخاب رشته نه‌تنها به ویژگی‌های شخصیتی، ذهنی و عاطفی خود بلکه به بازارکار مربوط به رشته نیز توجه کند و با مشورت با افراد باتجربه که از هر ۲ بعد مطلع هستند، آینده شغلی خوبی برای خود بسازد. به‌عنوان‌مثال اگر علاقه دارید به موقعیت شغلی مدیر برندینگ یک کمپانی بزرگ برسید، نیاز دارید که مهارت‌های فروش، مارکتینگ، طراحی محصول و آنالیز مالی را بلد باشید. برای یادگیری این مهارت‌ها و رسیدن به هدفتان کافی است به یک شغلی که در این حوزه‌ها قرار دارد وارد شوید و با قدم‌های کوچک مسیر شغلی خود را برنامه‌ریزی کنید. اینکه بفهمیم به چه کاری بپردازیم، سؤال بسیار مهمی است و مدام باید به آن جواب بدهیم. وقتی اولین بار با این سؤال مواجه می‌شویم، دنیایی از ابهام جلوی چشممان وجود دارد. طبیعت انسان این است که دوست دارد ابهام‌ها را به قطعیت تبدیل کند.

    استعدادیابی شغلی نظرم دیگه اکثرتون باید آندره آغاسی رو بشناسین.برای اونایی که نمیشناسن بگم که آندره آغاسی قهرمان اسطوره تنیس جهان هستش که اصلیتی ایرانی هم داره. هر کدوم از این پایه های شخصیتی مثل یه بچه غرغرو یه سازی برای خودشون میزنن و وظیفه ما اینه که قبل از اینکه این بچه ها افسار زندگیمون رو دستشون بگیرن خودمون با شناخت و تربیت درست اونها رو کنترل کنیم . این آمار در ایران به دلیل تنوع انتخابی کم برای تغییر شغل برای غالب افراد و تمایل بیشتر به ورود به مشاغل با امنیت شغلی بالاتر مثل مشاغل اداری مقداری کمتر از این تعداد به نظر می رسد.

    تست مربوط به نظریه هوش گاردنر نیز سعی در آشکار کردن توانمندی و استعداد های ما در هرکدام از این بخش‌ها را دارد که با انجام این تست و پاسخ به سوالات آزمون آن به مهارت و توانمندی‌ها و شغل‌های مرتبط با این توانمندی‌ها خواهیم رسید. این موضوع به‌خصوص برای جوانان که آماده‌ی ورود به دانشگاه هستند از اهمیت بالایی برخوردار است تا بتوانند رشته تحصیلی مناسب با شخصیت خود را انتخاب کنند. این تست یکی از محبوب‌ترین و معروف‌ترین تست‌های شخصیت‌شناسی افراد برای انتخاب شغل و رشته‌ی تحصیلی است که امروزه در دنیا و حتی ایران برای تشخیص تمایلات فردی به شغل‌ها از آن استفاده می‌شود. در دنیا بسیاری از مراکز علمی و مدارس از این نظریه برای تدریس و تربیت دانش‌آموزان خود استفاده می‌کنند و اثرات مثبت آن غیرقابل‌انکار است.

    همیشه بر خلاف جریان شنا کردن و مخالف نظر دیگران عمل کردن از بزرگترین سرعتگیرها در مقابل تصمیمات بزرگ زندگی هستش. یکی میره سراغ تست شخصیت شناسی فلان , یکی میره سراغ تست mbti یا همون فلان , یکی میره سراغ تست گالوپ , یکی میره سرغ تست هالند , یکی میره سراغ تست اوکانر (O’Connor Test) و کلی تست و آزمون دیگه که خوب هستن ولی واقعا عملی و کافی نیستند. دنیای بیرون می تونه از خونمون شروع بشه به محله و شهر و کشور و دنیا ختم بشه . این دنیا عملا فرصت های هستش که تو گوشه گوشه هر کدوم از این جاها تو یه بازار خاص منتظر ماست. نمی خوام دید عمومی رو در مورد کارمندی خراب تر از اینی که هست کنم. کارمندی اصلا هم بد نیست اگه با شناخت و از روی استراتژی انتخاب بشه.

    پس از آن جانسون اوکانر به استعداد افراد در کارهای مختلف پی برد حال در پروسه ای دیگر 40 سال بعد هوارد گاردنر طی تحقیقات و آزمایشات فراوانی به این نتیجه رسید که افرادی که جانسون اوکانر در سنین میانسالی استعدادیابی کرده در کودکی هم همان استعدادها را دارند. سال ها پیش عموم مردم فكر می‌كردند كه می‌توان با استفاده از آزمون های مختلف سنجش هوش، بهره هوشی افراد را سنجید. اگر در این آزمون‌ها كسی رتبه بالاتری می‌گرفت به این معنی بود كه فرد باهوشی است و فرصت‌های خاصی در زندگی دارد و اگر رتبه‌اش پایین بود به این معنا بود كه فرد، گیرایی كندی دارد و فرصت‌های كمتری در اختیارش قرار می‌گیرد. اما نظریه های جدید روان شناختی اعتقاد دیگری دارند و مطرح می کنند که هوش عمومی كه معمولا از طریق تست هوش سنجیده می‌شود معیار مناسبی برای سنجش قابلیت‌های یك شخص نیست. یعنی چی ؟ یعنی اینکه سرعت پیشرفت یه فرد بستگی به توانایی پیشرفت اون داره در میزان استمراری که تو اون مسیر داره. این دقیقا چیزیه که نمونه بارزش در احد عظیم زاده وجود داشته , انگیزه و علاقه و هوش و استمرار و شاید کلی چیز دیگه که باعث پیشی گرفتن ایشون از رقبا و موفقیتشون شده.

    حتما نمی‌توانید ذوق و شوق‌تان از این پیشنهاد را پنهان کنید و سریع دست‌تان را برای کمک جلو می‌برید. مثل هم فکر می‌کردند، شبیه هم زندگی می‌کردند و همه یکدست توانایی‌هایی شبیه هم داشتند. حتی اگر بگویید ترسناک نیست ولی حتما برسر خسته‌کننده بودنش با ما موافقید.

    به عنوان مثال شما در بخش دانش خودتان را مورد ارزیابی قرار می‌دهید و بین نمرات صفر تا 100، نمره 50 را مشخص می‌کنید و به همین ترتیب میانگین نمرات شما مشخص می‌شود. پیشنهاد می‌کنم در این زمینه بیشتر تحقیق کنید و به دنبال علایق و ارزشهای خودتون باشید. ویژگی های شخصیتی یک عامل بسیار مهم است که شامل انگیزه های ناخودآگاه می شود.

    یا اینکه یه عمر فکر میکردیم دختره با بابابزرگش سفر میره و دنبال مادرش میگرده. خلاصه که از کارتون‌ و قصه‌ گرفته تا هرچی از بزرگتر و معلم و رادیو و تلویزیون شنیدیم، همش خالی بندی بود. حالا برعکس اینجا انقدر مدرسه و سیستم به بچه راستشو میگه، استرس گرفتم یوقت سامیار ازم بپرسه دقیقا چجوری شد که بدنیا اومدم چی بگم! اگه تو این مسیر مرددی و هنوز کلی سوال جواب داده نشده داری , من یه دوره دارم به اسم انتخاب شغل طلایی, توی اون تمام راه حل های که از جاهای مختلف شنیدم رو بررسی کردم ودر آخر از یه فرمول طلایی رونمایی کردم که می تونه فوق العاده برات مفید باشه. همیشه قرار گرفتن تو موقعیت های خوب , شانس موفقیت رو بیشتر می کنه این رو واقعا خودم قبول دارم . یکی از مشکلات اصلی انتخاب شغل , مناسب بودن یا نامناسب بودن اون شغل برای ما هستش.بخاطر همینه که مردد میشیم و مثل یه شخصی که داره غرق میشه به هر چیزی چنگ میزنیم.

    برداشت شما از این مطلب این نباشد که مدارس و نظام آموزش و پرورش ما نظامی فاقد استانداردهای لازم است. قطعا اگر استعداد برتر کودک شما هوش موسیقیایی او هست بایستی علوم ریاضی را نیز دریافت کند که پایه و اساس موسیقی بر ریاضی بنا شده است. متاسفانه حالا این اتفاق در سیستم آموزشی کشور ما نمی افتد و اگر فرزند ما شانس همراهیش کنه و هوش منطقی ریاضی، هوش زبانی و کلامی بالاتری داشته باشد مورد توجه معلم، مدیر، ناظم و … افراد قرار خواهد گرفت و تشویق های بیشتری را نیز دریافت خواهد کرد.