• Rees Pihl posted an update 2 years ago

    اما رسمیّتِ وی ارتباط بسیار کمی با روحیه واقع‌گرایی او خواهد داشت. ممکن است همه یا اکثرِ تیپ‌های شخصیتیِ پایه، با قوت و ضعف در یک فرد وجود داشته باشد. اما اغلب افراد به لحاظ شخصیتی در دو یا سه قسمت از این نواحی قرار می‌گیرند، که در واقع نواحی اصلی شخصیتی را برای آن‌ها تشکیل می‌دهد. و در نهایت ترکیب این دو یا سه ناحیه –به ترتیب اولویت- کد شخصیتی او را نشان می‌دهد. کدهای هالند (Holland’s Code) در واقع ترکیبی از انواع شخصیت‌های پایه هستند که اولین بار در یک نظریه منسجم از سوی او معرفی شد. او در این نظریه، شش ناحیه و تیپِ اصلی را برای کاراکتر افراد، تعریف کرد.

    در عین حال ممکن است در عده ای نیز ترکیبی از هر شش نوع ویژگی شخصیتی فوق وجود داشته باشد . هالند معتقد است با مشاهده دقیق رفتار انسان می توان دریافت که یکی از این شش نوع ویژگی شخصیتی نسبت به سایر انواع غلبه بیشتری دارد . کدهای هالند یا تم شغلی هالند ، یک نظریهٔ مشاغل و انتخاب شغل بر اساس نوع شخصیت است. در واقع شما با انجام این آزمون، علاوه بر آشنایی با تیپ شخصیتی خود، به این موضوع بسیار مهم پی می‎برید که در چه مشاغل و چه نوع محیط‌‌‌‌‎های کاری عملکرد بهتری داشته و در نتیجه، احساس رضایت بیشتری از شغل یا رشته تحصیلی خود خواهید داشت. امروزه سازمانها در مسیر جذب و استخدام نیروی انسانی، از آزمونهای شخصیتی استفاده می‌کنند.

    همه ما به خوبی می‌دانیم که رضایت شغلی، زمانی در بالاترین میزان خود قرار دارد که کُنش‌ها و ریزکُنش‌های (micro-actions) موجود در حرفه‌ای که در آن مشغول به فعالیت هستیم، برای ما دل‌خواه و اشتیاق‌انگیز باشد. در آزمون شخصیت ما شرکت کنید و شرحی “دقیق و باورنکردنی” از خودتان و دلیل اینکه چرا کارها را به شیوه خودتان انجام می‌دهید دریافت کنید. شرکت هوش تجاری کیسان به شماره ثبت ۴۰۰۶۳۳ فعالیت خود را در سال ۱۳۹۰ با هدف استقرار، اجرا و نهادینه سازی هوش تجاری در شرکت ها، سازمان ها، ارگان ها و نهادهای دولتی و خصوصی آغاز نموده است. معمولاً افراد بسیاری از ارزش‌ها و چارچوب‌های مدل ذهنی خود را از کسانی می‌گیرند که در محیط‌های مختلف خانواده، مدرسه، آموزشگاه و کوچه و محله به طور متناوب با آنان در ارتباط هستند. به عبارت دیگر فرهنگ محیطی که افراد در آن رشد میکنند در شخصیت آنها تاثیر بسزایی دارد.

    اما چه باید کرد؟ آزمون رغبت سنجی تحصیلی و شغلی بسیاری وجود دارند که باکمک و تفسیر نتایج انها میتوانید علایق خود را بدانید و اینکه در چه کاری مناسب هستید. به هر حال میخواهیم در این مقاله درمورد تست رغبت سنجی تحصیلی و شغلی صحبت کنیم. شاید یکی از مهمترین دغدغه های دانش آموزان در دوران تحصیل خود انتخاب رشته آنها می باشد . دوره پیش دانشگاهی به جهت فشار درسی فرصت مناسبی برای شناخت رشته ها نیست و دانش آموزان در هنگام انتخاب رشته از عدم شناخت رشته ها رنج می برند از آن مهمتر اینکه شناخت درستی از شخصیت خود به جهت انتخاب رشته ندارند. لذا در این بسته تلاش بر آن بوده است که علاوه بر معرفی رشته ها با اجرای یک تست رغبت سنج دانش آموز شناخت بهتری از خود داشته باشد و بتواند با شناخت صحیح از رشته ها و شناخت صحیح از خود انتخاب بهتری داشته باشدتا در آینده هم از نظر انتخاب شغلی با مشکل مواجه نباشند.

    بعضی از دانش آموزان هم که در مدارس تیزهوشان قبول شده اند چه بهتر که از همان اول مسیر تحصیلی و شغلی خود را در بهترین مدارس مشخص کنند. پس از اینکه آزمون هالند را انجام دادید، 6 تیپ شخصیتی متفاوت را مشاهده می‌‏کنید. معمولا تمایلات هر یک از این 6 تیپ، در همه ما وجود دارد اما به طور کلی در 2 یا 3 مورد امتیازات بیشتری خواهید داشت. در واقع، علائق، روحیات و شخصیت شما در نهایت به یکی از این 6 تیپ نزدیک‌‏تر است. برای کاهش مشکلات، که عمدتاً ناشی از انتخاب و استخدام ناصحیح نیروی انسانی در سازمان‌ها می‌باشد، تدابیر مختلف وجود دارد، که یکی از آن‌ها ایجاد تناسب شغلی یا حرفه‌ای با نوع شخصیت است.

    دلیل این اصل مهم، ارتباط تنگاتنگ شخصیت افراد با شغل آنها است. به عبارت دیگر، با استفاده از آزمون‌های شخصیتی برای استخدام افراد در مشاغل مختلف، افرادی را استخدام می‌نمایند که برای مشاغل مورد نظر مناسب و شایسته باشند. تناسب میان شغل و شاغل به منظور استفاده بهتر از استعداد، توانایی و مهارت‌های نیروی انسانی بسیار با اهمیت است. خرید تست هالند مثال، فردی که روحیه اجتماعی دارد، اگر در محیطی آرام و تنها برای ساعت‌های طولانی پشت میز بنشیند، به سرعت دچار نارضایتی شغلی می‌شود.

    محیط یک مفهوم عمومی است که به همه اوضاع، نیروها و احوالی که از راه محرکهایی در فرد اثر می‌کنند، گفته می‌شود. به طور کلی عوامل و نیروهای خارج از فرد، که می‌توانند در رفتار او مؤثر واقع شوند. علاوه بر محیط طبیعی، محیط تربیتی شخص هم در شکل‌گیری شخصیت فرد بسیار موثر است. شخصیت، عبارت است از مجموعه‌ای از صفات و ویژگیهای شخص است که می‌تواند برای مقایسه اشخاص با یکدیگر مورد استفاده قرار گیرد. سرمربی لورکوزن انتظار دارد که آزمون که تا دو یا سه هفته دیگر در وضعیت مناسبی قرار بگیرد. این تست، سعی در پاسخگویی به این سوال دارد که شخص در چه محیط کاری امکان رشد بیشتر و بروز ارزش ها و نگرش هایش را دارد.

    جهت دانلود نرم افزار رغبت سنج تحصیلی – شغلی هالند کلیک کنید … اگر قصد انتخاب رشته و یا انتخاب شغل را دارید، این آزمون تا حد زیادی به شما کمک می‎‌‌کند. از آنجایی که تست هالند برای طیف گسترده‌‎ای از افراد در سنین مختلف، قابل اجرا می‎‌‌‌باشد، دارای سهم بسزایی در موفقیت‏‌های تحصیلی و شغلی افراد است.

    آن‏‌ها سخاوتمند، پایبند به آداب و رسوم، همدل و مسئولیت پذیرند. آن‌‏ها برخلاف تیپ واقع گرا تمایل چندانی به کار با ابزار ندارند. در مقابل، تلاش می‌‎کنند که دائما با انسان‎‌‌ها در ارتباط باشند و برای حل مشکلات افراد دیگر، اشتیاق قراوانی دارند. نظریه جان هالند همچنین نشان می‌دهد که هر دو نوع تیپی که پشت سر هم قرار می‌گیرند، بیش‌ترین ارتباط را با یکدیگر دارند. این شخص به ترتیب قوت شخصیت‌های پایه در کاراکترش، واقع‌بین،‌ کاوش‌گر، هنری، اجتماعی، اهل ریسک و رسمی است. طبیعتا روحیه جستجوگری او به روحیه واقع‌گرایی او نزدیکی بیشتری دارد.

    روايي هريک از مقياسهاي استرانگ به طور جداگانه مورد بررسي قرار گرفت. 1- از طريق همبستگي بين موضوعهاي کلي و مقياسهاي فرم کوتاه رغبت سنج تحصيلي- شغلي. نتايج نشان داد که بين موضوعهاي کلي و مقياسهاي فرم کوتاه رغبت سنج تحصيلي- شغلي همبستگي مثبت ومعنا دار وجود دارد .دامنه ضرايب بين 43/0 تا 66/0 متغير بود . نتايج نشان داد که همبستگي بين موضوعهاي کلي استرانگ مثبت و معنا دار است. بيشترين ضرايب همبستگي با توجه به الگوي شش ضلعي هالند بين مقياسهاي مجاور و کمترين ضريب بين مقياسهاي ضلع مقابل بوده است3- ازطريق مقايسه ميانگين دانش آموزان رشته هاي مختلف.

    خوشبختانه جان هالند و جانسون اوکانر در این زمینه فعالیت های بسیاری داشته اند که نتیجه پژوهش ها و تحقیقات خود را به نام تست استعداد یابی هالند و تست استعدادیابی اوکانر مطرح کرده اند.در این مقاله شما را با استعدادیابی هالند آشنا میکنیم. هر ساله هزاران دانش اموز انتخاب رشته میکنند بدون انکه تحقیق کنند و یا حتی بدون اینکه به علایق شخص خود اهمیت دهند. کارشناس حقوقی که علاقه ش به حوزه دیجیتال باعث آشناییش با رشدانا شد، دوره هفدهم رشدآموزی و مسیر رشد سئو رو گذرونده، خوشحاله از بودن کنار تیم حرفه ای تولید محتوا رشدانا و هدفش گره خورده با افزایش سطح آگاهی خودش و دیگران.

    انتخاب رشته از این لحاظ اهمیت دارد که اینده فرزندان را میسازد به این معنی که تعیین میکند در اینده چه شغلی با چه درامدی و باچه سطح موفقیتی داشته باشند. بدین منظور بهتر است از همان اول راه مسیر خود را مشخص کنید تا دچار سردرگمی نشوید. تحقیقات نشان می‎دهد که افراد هنگامی بیشترین میزان بهره وری در شغل را نشان می‏دهند که آن شغل، در راستای استعدادهای ذاتی و علائق‌شان باشد. از این رو، امروزه تست هالند پیش از انتخاب رشته تحصیلی در دوران دبیرستان و دانشگاه امری ضروری است. زیرا، در صورتیکه از رشته تحصیلی خود لذت ببرید، درصد موفقیت شما در زمان اشتغال بسیار افزایش یافته و اینگونه از طی کردن مسیرهای شغلی اشتباه، جلوگیری خواهد شد.